倫理の書

ミシェル・フーコー『英訳版『アンチ・エディプス』への序文』(大橋洋一訳)、『現代思想』誌臨時増刊「総特集 ドゥルーズ=ガタリ1984年9月20日(第1刷)、1994年12月1日(第6刷)、p.38
私は、『アンチ・エディプス』を(著者たちに許しを乞いつつ)、倫理の書と呼びたい。長いフランスの歴史のなかではじめて書かれた倫理書、と(おそらくこれが、特定の「読者層」にかぎらず幅広い読者に本書が受け入れられた原因ではあるまいか。アンチ・エディプス的に行動することは、いまや、一つのライフ・スタイル、思考法、生活様式になった)。人はいかにしてファシストにならずにすませるか、それも(とりわけ)自分自身を革命の闘士と信じている場合に。われわれは、自分の言動から、自分の心情や快楽から、いかにしてファシズムをとりのぞくか? われわれの行動に骨がらみになっているファシズムを、われわれはどうやって狩りだすか? クリスチャン・モリストたちは、魂の奥底にひそむ肉欲の痕跡をあばきだした。ドゥルーズガタリは、彼らなりに、肉体のなかにあるどんなにささいなファシズムの痕跡をも見逃さずにこれを徹底して究明する。
聖フランソワ・ド・サールにささやかな賛辞を呈しつつ、『アンチ・エディプス』を〈非ファシスト的生活の手引き〉と語る人がいてもおかしくあるまい。

"Preface" by Mishel Foucault, Gilles Deleuze and Felix Guattari "Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia" translated from the French by Robert Hurley, Mark Seem, and Helen R. Lane, University of Minnesota Press, Minneapolis, xiii
I would say that Anti-Oedipus (may its authors forgive me) is a book of ethics, the first book of ethics to be written in France in quite a long time (perhaps that explains why its success was not limited to a particular "readership" : being anti-oedipal has become a life style, a way of thinking and living). How does one keep from being fascist, even (especially) when one believes oneself to be a revolutionary militant? How do we rid our speech and our acts, our hearts and our pleasures, of fascism? How do we ferret out the fascism that is ingrained in our behavior? The Christian moralists sought out the traces of the flesh lodged deep wihin the soul. Deleuze and Guattari, for their part, pursue the slightest traces of fascism in the body.
Paying a modest tribute to Saint Francis de Sales, one might say that Anti-Oedipus in an Introduction to the Non-Fascist Life.